دبیر

    صالح رشید حاجی خواجه لو

    مدیر گروه سیاست‌پژوهی علم و فناوری، پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

    اعضاء (به ترتیب حروف الفبا)

     

    • دکتر علی شهابی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری و قائم مقام و معاون آموزش و فناوری اندیشکده مدیران انقلابی جهادی

     

    • دکتر غلامرضا گرایی نژاد، مدیر کل برنامه ریزی فرهنگی و آموزشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

    • دکتر سعید قاضی مغربی، ریئس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری و معاون پژوهشی اسبق جهاد دانشگاهی کشور

    • دکتر شاهین همایون آریا، عضو هیئت علمی و معاون دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    محورها

    • دانش حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی:
      • مبانی نظری و مفهومی حکمرانی و سیاستگذاری در آموزش عالی؛
      • رویکردها، الگوها و سنخ‌­شناسی حکمرانی و سیاستگذاری در آموزش عالی.
    • تجارب و دستاوردهای بومی و بین­‌المللی حکمرانی و سیاستگذاری در آموزش عالی:
      • مطالعات تطبیقی تجارب، اقدامات و مصادیق حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی ایران و جهان؛
      • مدارس و اندیشکده‌­های حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی؛
    • تحلیل انتقادی نهادی و فرآیندی حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی ایران:
      • تحلیل انتقادی یکپارچگی و هماهنگی مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی کشور؛
      • تحلیل انتقادی پیش­‌بایست­ها، زمینه­‌ها و فرایندهای تنظیم­‌گری و شکل­‌گیری سیاست­‌های آموزش عالی کشور؛
      • تحلیل انتقادی تعامل ذینفعان، کنشگران علمی، بازیگران و سیاست‌­پژوهان با حکمرانان و سیاستگذاران آموزش عالی کشور.
      • نقش و جایگاه نظام آموزش عالی در حکمرانی و سیاستگذاری سایر حوزه­های کلان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ...؛
      • نقش حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی در تمدن­سازی اسلامی – ایرانی.
    • ارزیابی و تحلیل انتقادی سیاست­‌های جاری آموزش عالی کشور:
      • ارزیابی و تحلیل مبانی معرفتی و ارزشی سیاست­‌های آموزش عالی؛
      • ارزیابی و تحلیل انتقادی انسجام سیاست­‌های آموزش عالی:
        • ارزیابی و تحلیل انتقادی سیاست­‌های آموزش عالی دولت‌­ها؛
        • ارزیابی و تحلیل انتقادی سازگاری دورنی سیاست‌­های آموزش عالی؛
        • ارزیابی و تحلیل انتقادی هماهنگی میان سیاست­‌های مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی.
      • رصد و تحلیل انتقادی روند شاخص ­های کلان و خرد آموزش عالی، علم و فناوری در دو بعد ملی و بین­ المللی؛
      • ارزیابی و تحلیل انتقادی پیامدها و اثرات اجرای سیاست­‌های آموزش عالی کشور – شامل سیاست­‌های:
        • توسعه کمی آموزش عالی، مدیریت و تضمین کیفیت آموزش عالی، جذب هیئت علمی، سنجش و پذیرش دانشجو، ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی، اقتصاد و مالیه آموزش عالی، ارتقاء و تحول علوم انسانی، توسعه پایدار، نوآوری و کارآفرینی، هیئت امناء دانشگاه­‌ها، آزادی علمی، استقلال دانشگاهی، بین المللی شدن آموزش عالی، اخلاق حرفه‌­ای و  ...
    • ارزیابی و تحلیل انتقادی اسناد بالادستی نظام آموزش عالی کشور – شامل اسناد:
      • سند چشم‌­انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، برنامه ششم توسعه، سیاست­‌های کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و سند آمایش آموزش عالی.
    • آینده‌­پژوهی حکمرانی و سیاستگذاری در نظام آموزش عالی ایران و جهان
      • چشم­‌اندازها و روندهای حکمرانی و سیاستگذاری در نظام آموزش عالی ایران و جهان؛
      • آینده­‌پژوهی ابعاد و مسائل حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی ایران و جهان؛
      • حکمرانی خوب در آموزش عالی با تاکید بر ابزارها و نحوه دستیابی به آن.

    تماس با دبیرخانه

    ارتباط با دبیرخانه کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی:

    از طریق حساب کاربری (ID) تلگرام:

    HEGConf

    از طریق پست الکترونیکی:

     HEGConf@gmial.com