دبیر کمیته

    صالح رشید حاجی خواجه لو

    اعضای کمیته علمی (به ترتیب الفبا)

    • دکتر جواد پور کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

    • دکتر داود ثمری، عضو هیئت علمی و مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

    • صالح رشید حاجی خواجه لو، عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

    • دکتر رحیم صفری فارفار، عضو هیئت علمی و معاون مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    • دکتر جمیله علم الهدی، رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

    • دکتر غلامرضا گرایی نژاد، مدیر کل برنامه ریزی فرهنگی و آموزشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

    • دکتر سید جلال موسوی، رئیس گروه پژوهش های علمی – فرهنگی معاونت پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی

    • دکتر ابوالقاسم نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

    • دکتر یوسف محب زادگان، عضو هیئت علمی و مشاور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    • دکتر کامران محمدخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

    • دکتر شاهین همایون آریا، عضو هیئت علمی و معاون دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    محورهای تخصصی

    الف) دانش حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی:

    • مبانی نظری، مفاهیم اساسی و مؤلفه­ های حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی؛
    • رویکردها، چارچوب ­ها، لایه ­ها، زمینه ­ها، ابزارها و الگوهای پیاده­ سازی حکمرانی و سیاستگذاری باز در آموزش عالی؛
    • فرایندها، شاخص ­ها، ویژگی­ ها و الزامات سیاستگذاری باز در مقایسه با سایر الگوهای سیاستگذاری آموزش عالی؛
    • نقش و تقسیم نقش حاکمیت (دولت)، نخبگان، دانشجویان، مردم، بخش‌های دولتی، خصوصی و مردمی در حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی؛
    • نقش سیاستگذاری باز در تحول ساختارها، سبک­ ها و رویه ­های نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری و دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی؛
    • نقش و جایگاه نظام آموزش عالی و دانشگاه ­ها در آموزش و استقرار حکمرانی و سیاستگذاری باز در سایر حوزه­ های کلان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... کشور.

     

    ب) تحلیل نظام حکمرانی و سیاستگذاری (کلان و خرد) آموزش عالی ایران از منظر سیاستگذاری باز:

    • تحلیل نهادی و ذی­نفعان حکمرانی و سیاستگذای آموزش عالی
      • تحلیل انتقادی تعامل بین مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی کشور؛
      • تحلیل انتقادی تعامل بین مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری، دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، سیاست ­پژوهی و اجرایی آموزش عالی کشور؛
      • تحلیل انتقادی تعامل حکمرانان و سیاستگذاران آموزش عالی کشور با نخبگان و متخصصان، سیاست‌­پژوهان، دانشجویان، کنشگران و بازیگران آموزش عالی.
    • تحلیل ظرفیت­ ها، مزایا، معایب، موانع و چالش ­های سیاستگذاری باز در آموزش عالی
      • تحلیل ظرفیت ­ها، مزایا، معایب، موانع و چالش ­های سیاستگذاری باز در تدوین و شکل­ گیری سیاست ­های آموزش عالی؛
      • تحلیل ظرفیت ­ها، مزایا، معایب، موانع و چالش­ های سیاستگذاری باز در گفتمان­ سازی و اجرای سیاست­ های آموزش عالی؛
      • تحلیل ظرفیت­ ها، مزایا، معایب، موانع و چالش ­های سیاستگذاری باز در ارزیابی و اصلاح سیاست­ های آموزش عالی.
    • ارزیابی و تحلیل اسناد بالادستی آموزش عالی کشور از جمله
      • الگوی پایه اسلامی – ایرانی پیشرفت، سند چشم‌­انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، برنامه­ های توسعه، سیاست­‌های کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و سند آمایش آموزش عالی؛
    • ارزیابی و تحلیل سیاست ­ها و ابزارهای سیاستگذاری آموزش عالی کشور از جمله
      • آمایش، ساماندهی و مأموریت­گرایی در آموزش عالی، مدیریت و تضمین کیفیت آموزش عالی، استقلال دانشگاهی، آزادی علمی، نظام جامع آمار و اطلاعات و دسترسی به آن، جذب هیئت علمی، نظام ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی، سنجش و پذیرش دانشجو، بیکاری و اشتغال دانش­ آموختگان، دانشگاه­ و آموزش عالی مجازی و الکتورنیکی، توانمندسازی و توسعه منابع انسانی، نظام موضوعات پژوهش و فناوری، ارتباط دانشگاه، دولت و جامعه (صنعت، بازار، فرهنگ)، اقتصاد و مالیه آموزش عالی، ارتقاء و تحول علوم انسانی، نوآوری و کارآفرینی، هیئت امناء دانشگاه­‌ها، بین ­المللی شدن آموزش عالی، اخلاق حرفه‌­ای و  ...

     

    ج) تجارب و دستاوردهای بومی و بین­‌المللی حکمرانی و سیاستگذاری باز در آموزش عالی:

    • مطالعات تطبیقی تجارب، اقدامات و مصادیق حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی ایران و جهان؛
    • نقش دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی، دانشکده ­های حکمرانی، اندیشکده­ ها، مراکز و مؤسسات سیاست­ پژوهی و پژوهشی، کانون ­های تفکر، انجمن ­های علمی، تشکل­ ها و سازمان ­های مردم نهاد در حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی؛
    • نقش سیاستگذاری باز در شفافیت، مسئولیت­ پذیری و پاسخگویی آموزش عالی.

     

    د) آینده‌­پژوهی حکمرانی و سیاستگذاری باز در نظام آموزش عالی ایران و جهان:

    • آینده­‌پژوهی ابعاد و مسائل حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی ایران و جهان؛
    • چشم­‌اندازها و روندهای حکمرانی و سیاستگذاری باز در نظام آموزش عالی ایران و جهان؛

    تماس با کمیته آموزش عالی

    دبیرخانه کمیته علمی آموزش عالی:

    تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، طبقه دوم.

    تلگرام:
    @HEGConf

    پست الکترونیکی:
     HEGConf@gmial.com